
vrijdag, januari 06, 2006
FOAM geeft rondleidingen
In 2006 zullen er iedere laatste donderdagavond van de maand van half 8 tot half 9 gratis rondleidingen worden gegeven in Foam.
De allereerste in de serie is een rondleiding door de tentoonstelling van Henri Cartier-Bresson, op donderdag 26 januari. Bezoekers betalen de normale entreeprijs en kunnen zich om half 8 melden.
De allereerste in de serie is een rondleiding door de tentoonstelling van Henri Cartier-Bresson, op donderdag 26 januari. Bezoekers betalen de normale entreeprijs en kunnen zich om half 8 melden.
De Gelderlander over fotografie
In De Gelderlander een artikel over Ata Kandó en haar 'tijdgebrek'.
Ook in De Gelderlander: Is een 'anti-paparazzi'wet ook in Nederland mogelijk en/of gewenst? De krant vroeg Marc van der Linden (Story) en Joop van Tellingen naar hun mening. Lees het hier.
Ook in De Gelderlander: Is een 'anti-paparazzi'wet ook in Nederland mogelijk en/of gewenst? De krant vroeg Marc van der Linden (Story) en Joop van Tellingen naar hun mening. Lees het hier.
donderdag, januari 05, 2006
"Shooting under fire" wederom op Nat-Geographic TV
Een verwoestende zelfmoordaanslag in Israël. Een jonge vrouw blaast zichzelf op als ze gecontroleerd wordt door een Israëlische agent. Beiden komen om. Fotograaf Reinhard Krause is er snel bij. Nog vóór de verminkte lichamen zijn opgeruimd, schiet hij tientallen foto's, waaronder beelden die je maag doen omdraaien. In de documentaire Shooting under fire, vanavond in herhaling te zien bij National Geographic Channel, draait het om de keuzen die Krause maakt. Wat laat je zien en wat niet? Welke foto's zijn geschikt om de hele wereld over te gaan?
Krause (1959) werkte van 2000 tot aan de dood van Arafat in 2004 in Israël als chef van de fotoredactie van persbureau Reuters. Hij klinkt koel als hij zegt: "Als je een verhaal covert over de dood moet je erop voorbereid zijn dat je dode mensen ziet." Hij maakte bij bovengenoemde aanslag onder meer een foto van het hoofd van de zelfmoordenares. Door haar gesloten ogen en goudkleurige hoofddoek ontstaat een haast sereen beeld.
Echter, het is alleen een hoofd, zonder lichaam. De discussie met Krauses collega's spitst zich toe op de vraag of dit bloedstollende beeld het verhaal vertelt. Voegt het iets toe aan de gebeurtenis of is het alleen maar vreselijk? Krause: "Er zal altijd discussie zijn over wat je laat zien. Dat is goed. Ik vind dat je de gevolgen moeten laten zien. Je moet laten zien wat er is gebeurd." Soms kan dat alleen door middel van afschuwelijke foto's. "Als je zulke foto's niet toont, doe je de werkelijkheid geweld aan. Ik wil mensen niet shockeren. Ik wil ze de werkelijkheid laten zien."
Cécile van der Harten, chef fotoredactie van dagblad Trouw, ziet dagelijks honderden foto's voorbijkomen waarvan er vele niet geschikt zijn om af te drukken in de krant. "Bijvoorbeeld van een man met een afgerukt been waarbij je recht in de bloederige wond kijkt." In principe slaat Trouw dit soort foto's over. Van der Harten: "Ze voegen niets toe. Alleen als het journalistiek inhoudelijk niet anders kan, zullen we een gruwelijke foto plaatsen. Alléén als er gegronde redenen voor zijn, want we willen natuurlijk wel het nieuws tonen. We willen onszelf en de lezer niet in slaap sussen."
Het valt haar op dat de laatste jaren het aantal foto's met een waarschuwing 'Let op, heftig beeld' enorm is toegenomen. "Het lijkt wel of de schroom om gruwelijke foto's te maken kleiner is geworden." In het zwart-wit tijdperk was de keuze makkelijker, zegt Van der Harten. "Dan kon je zelfs een redelijk bloederige foto plaatsen. Maar je hoeft geen plein vol afgerukte ledematen te laten zien om uit te leggen wat er is gebeurd. Er zijn subtielere manieren. Gelukkig zijn er ook veel fotografen die daar voor openstaan."
Bron: NCRV Gids.
Shooting under fire, National Geographic Channel, donderdag 5 januari om 22.30.
Krause (1959) werkte van 2000 tot aan de dood van Arafat in 2004 in Israël als chef van de fotoredactie van persbureau Reuters. Hij klinkt koel als hij zegt: "Als je een verhaal covert over de dood moet je erop voorbereid zijn dat je dode mensen ziet." Hij maakte bij bovengenoemde aanslag onder meer een foto van het hoofd van de zelfmoordenares. Door haar gesloten ogen en goudkleurige hoofddoek ontstaat een haast sereen beeld.
Echter, het is alleen een hoofd, zonder lichaam. De discussie met Krauses collega's spitst zich toe op de vraag of dit bloedstollende beeld het verhaal vertelt. Voegt het iets toe aan de gebeurtenis of is het alleen maar vreselijk? Krause: "Er zal altijd discussie zijn over wat je laat zien. Dat is goed. Ik vind dat je de gevolgen moeten laten zien. Je moet laten zien wat er is gebeurd." Soms kan dat alleen door middel van afschuwelijke foto's. "Als je zulke foto's niet toont, doe je de werkelijkheid geweld aan. Ik wil mensen niet shockeren. Ik wil ze de werkelijkheid laten zien."
Cécile van der Harten, chef fotoredactie van dagblad Trouw, ziet dagelijks honderden foto's voorbijkomen waarvan er vele niet geschikt zijn om af te drukken in de krant. "Bijvoorbeeld van een man met een afgerukt been waarbij je recht in de bloederige wond kijkt." In principe slaat Trouw dit soort foto's over. Van der Harten: "Ze voegen niets toe. Alleen als het journalistiek inhoudelijk niet anders kan, zullen we een gruwelijke foto plaatsen. Alléén als er gegronde redenen voor zijn, want we willen natuurlijk wel het nieuws tonen. We willen onszelf en de lezer niet in slaap sussen."
Het valt haar op dat de laatste jaren het aantal foto's met een waarschuwing 'Let op, heftig beeld' enorm is toegenomen. "Het lijkt wel of de schroom om gruwelijke foto's te maken kleiner is geworden." In het zwart-wit tijdperk was de keuze makkelijker, zegt Van der Harten. "Dan kon je zelfs een redelijk bloederige foto plaatsen. Maar je hoeft geen plein vol afgerukte ledematen te laten zien om uit te leggen wat er is gebeurd. Er zijn subtielere manieren. Gelukkig zijn er ook veel fotografen die daar voor openstaan."
Bron: NCRV Gids.
Shooting under fire, National Geographic Channel, donderdag 5 januari om 22.30.
woensdag, januari 04, 2006
Venus!

Politie heeft liever geen pottenkijkers
Persfotograaf Roel Dijkstra beklaagde zich in het AVRO-radioprogramma 1 op de Middag over het C2000-systeem, dat tot gevolg heeft dat journalisten niet meer kunnen meeluisteren met politie en hulpdiensten. Dijkstra vindt dat het recht op vrije nieuwsgaring ernstig in het gedrang komt, en heeft een vereniging opgericht om dat recht tot aan de hoogste rechter te bevechten.
Luister hier.
Luister hier.
dinsdag, januari 03, 2006
Bodemprocedure rond faillissement Kral
De afwikkeling van het faillissement van fotoketen Kral krijgt nog een juridisch staartje. Curator P. Lettinga gaat een bodemprocedure aanspannen tegen twee vastgoedbeheerders die winkels van Kral niet tegen dezelfde voorwaarden als die van vóór het faillissement willen verhuren.
Dit bevestigde Lettinga dinsdag. KPN heeft zestig Kral-winkels overgenomen en wil graag onder dezelfde huurvoorwaarden als voorheen de panden gebruiken. "De verhuurders die op de beste locaties zitten denken hun panden tegen gunstiger voorwaarden te kunnen verhuren aan anderen", aldus Lettinga. Het gaat om panden aan de Leidsestraat in Amsterdam en aan de Widumerdijk in Leeuwarden.
De 104 winkels van Kral gingen vorig jaar met schuld van 10 miljoen euro failliet. Telecombedrijf KPN nam zestig van de winkels uit het faillissement over en wil daarvan multimediawinkels maken. Van de 475 personeelsleden die op straat kwamen te staan, is circa 250 mensen een aanbod gedaan om weer terug te keren in de winkels.
Bron:ANP.
Dit bevestigde Lettinga dinsdag. KPN heeft zestig Kral-winkels overgenomen en wil graag onder dezelfde huurvoorwaarden als voorheen de panden gebruiken. "De verhuurders die op de beste locaties zitten denken hun panden tegen gunstiger voorwaarden te kunnen verhuren aan anderen", aldus Lettinga. Het gaat om panden aan de Leidsestraat in Amsterdam en aan de Widumerdijk in Leeuwarden.
De 104 winkels van Kral gingen vorig jaar met schuld van 10 miljoen euro failliet. Telecombedrijf KPN nam zestig van de winkels uit het faillissement over en wil daarvan multimediawinkels maken. Van de 475 personeelsleden die op straat kwamen te staan, is circa 250 mensen een aanbod gedaan om weer terug te keren in de winkels.
Bron:ANP.
NZZ opgevrolijkt met kleurenfoto's
De meer dan 225 jaar oude Neue Zürcher Zeitung (NZZ) heeft zich dit jaar in een modern jasje gestoken. Op de voorpagina van de dinsdaguitgave, de eerste van 2006, prijkt een kleurenfoto - een unicum voor de krant die kleurenfoto's tot nog toe altijd van de voorpagina heeft geweerd.
Door een heldere indeling en typografische veranderingen moet het gerenommeerde dagblad "frisser en overzichtelijker" worden. Om het statige, op het oog saaie, beeld niet helemaal kwijt te raken blijft de vierkolomsindeling echter in gebruik, aldus het Zwitserse dagblad.
Bron: ANP.

Door een heldere indeling en typografische veranderingen moet het gerenommeerde dagblad "frisser en overzichtelijker" worden. Om het statige, op het oog saaie, beeld niet helemaal kwijt te raken blijft de vierkolomsindeling echter in gebruik, aldus het Zwitserse dagblad.
Bron: ANP.

Herhalingen Hollands Zicht
Martine Stig: 7 januari
Sven Torfinn: 14 januari
Patricia Steur: 21 januari
Hans Samsom en Laura Samsom-Rous: 28 januari
Dana Lixenberg: 4 februari
Hans van der Meer: 11 februari
Telkens om 16.05 op Nederland 1.
Het is even merkwaardig als treurig dat de aflevering met Ad van Denderen niet herhaald wordt.
Sven Torfinn: 14 januari
Patricia Steur: 21 januari
Hans Samsom en Laura Samsom-Rous: 28 januari
Dana Lixenberg: 4 februari
Hans van der Meer: 11 februari
Telkens om 16.05 op Nederland 1.
Het is even merkwaardig als treurig dat de aflevering met Ad van Denderen niet herhaald wordt.
maandag, januari 02, 2006
'Effe Kieken' bij Martijn van de Griendt
'Anti-paparazzo'-wet van kracht in Hollywood
In Californië is zondag de (hier eerder besproken) antipaparazziwet van kracht geworden die sterren moet beschermen tegen lastige fotografen. Als die hun prooi achtervolgen of klemrijden, kunnen zij worden veroordeeld tot betaling van drie keer de aangerichte schade.
Ook kan hun honorarium verbeurd worden verklaard. De afgelopen tijd zijn paparazzi meermalen beschuldigd van opzettelijke aanrijdingen. Zo had filmster Scarlett Johansson een ongeluk op een parkeerterrein, toen zij lastige fotografen probeerde te ontvluchten.
Van dergelijke beschuldigingen bleef voor de rechter meestal weinig over, omdat keer op keer bleek dat aanrijdingen vooral veroorzaakt werden door onvoorzictig rijgedrag van de beroemdheden (die het op hun beurt wel makkelijk vonden de schuld op een of andere paparazzo te schuiven).
Ook kan hun honorarium verbeurd worden verklaard. De afgelopen tijd zijn paparazzi meermalen beschuldigd van opzettelijke aanrijdingen. Zo had filmster Scarlett Johansson een ongeluk op een parkeerterrein, toen zij lastige fotografen probeerde te ontvluchten.
Van dergelijke beschuldigingen bleef voor de rechter meestal weinig over, omdat keer op keer bleek dat aanrijdingen vooral veroorzaakt werden door onvoorzictig rijgedrag van de beroemdheden (die het op hun beurt wel makkelijk vonden de schuld op een of andere paparazzo te schuiven).
zondag, januari 01, 2006
Hollandse Hoogte vernieuwt website
In navolging van ANP Beeld heeft ook Hollandse Hoogte, na een reeks van beveiligingsproblemen, een nieuwe website op poten gezet.
De oude website blijft nog vier weken op de achtergrond meedraaien om iedereen de gelegenheid te geven zijn/haar bestellingen of lightboxen af te handelen.
De oude website blijft nog vier weken op de achtergrond meedraaien om iedereen de gelegenheid te geven zijn/haar bestellingen of lightboxen af te handelen.